Reviews van ouders en de leerlingen zelf
Reviews: lees wat de ervaringen zijn
"Onze dochter is in groep 6 bij Ingrid terecht gekomen nadat er dyscalculie bij haar is vastgesteld. Ze had meteen een klik met Ingrid en Ingrid heeft haar in de afgelopen jaren goed geholpen en mijn dochter zit nu op de middelbare school van haar keuze mede dankzij de ondersteuning van Ingrid. Ingrid voelde goed aan wat onze dochter nodig had. Zij is namelijk een erg gevoelig meisje en Ingrid wist daar goed mee om te gaan. Ze was ook altijd zeer begaan met onze dochter en vol interesse hoe het ging op school etc. We zijn nog steeds blij dat Ingrid onze dochter al die jaren geholpen heeft en kunnen haar zeker aanraden als uw kind met rekenproblemen kampt."
FloorDyscalculie
“Het is leuk bij Ingrid omdat ze leren op een speelse manier doet.”
Grace (9 jaar)Rekenen
“Eind groep 7 kwamen wij erachter dat onze dochter met rekenen flink achteruit was gegaan. Via een vriendin kwamen we bij Ingrid terecht en het klikte meteen. Ingrid is open, vrolijk, positief en enorm enthousiast. Ze kan goed met kinderen omgaan en stemt haar bijles af op wat het kind nodig heeft. Ingrid en onze dochter hebben in korte tijd veel bereikt, maar het belangrijkste wat Ingrid onze dochter heeft gegeven, is zelfvertrouwen. Bedankt voor alles!”
LindaRekenen
“Ze probeerde me bij het uitleggen dingen te laten zien, bijvoorbeeld met blokjes of tekeningetjes. Ze vindt het niet erg als je een foutje maakt.
Ze laat je alles zelf doen, zodat je het ook echt snapt.”
Simon (11 jaar)Rekenen
“Toen ik voor het eerst bij je kwam telde ik nog op mijn vingers.
Weet je dat nog?
En ik kon ook niet splitsen. Maar daar kwam Ingrid.
En in een mum van tijd kon ik al splitsen en telde ik al niet meer op mijn vingers.
Stap voor stap gingen we naar de breuken, pannenkoeken bakken.
Ik kan al vereenvoudigen terwijl ze in mijn klas nog nooit hadden gehoord van vereenvoudigen.
Ik dacht altijd dat bijles vervelend was maar ik vind het juist gezellig bij jou.
Ik heb zoveel geleerd bij jou dat ik het geeneens meer allemaal kan opnoemen lieve Ingrid.
Bedankt voor alle leermomentjes en vertrouwen in mij.
Gelukkig hoef je met niet te missen want ik kom na de zomervakantie gewoon weer terug.
Fijne vakantie.”
QN (10 jaar)Rekenen
“We hebben verschillende dingen besproken zoals;
hoe spel je voltooid deelwoorden, hoe zet je het goede deel van het brein in werking. Ik ben erachter gekomen dat ik een beelddenker ben en dat ik daar gebruik van moet maken. Ik krijg hulp bij het lezen, daar zijn we nu mee bezig.
Ik leer hoe ik sneller kan lezen en dingen makkelijk kan samenvatten. Ook heeft Ingrid me meer zelfvertrouwen gegeven. Dit is belangrijk tijdens de toetsen omdat ik dan rustiger ben en beter kan presteren. Ik kan veel sneller door de stof heen waardoor ik sneller kan studeren. Ook heb ik geleerd hoe ik het aan moet pakken als ik een verslag moet schrijven. Ik heb verschillende plannen van aanpak gekregen hoe ik moet lezen en schrijven. Dit scheelt me heel veel tijd en ik ben veel minder bezig met lezen van lange teksten. Ze doet de verschillende aanpakken duidelijk maken door middel van voorbeelden, testjes en door het toe te passen op mijn eigen stof. Hierdoor kan ik het snel oppikken en is de begeleiding zeer effectief. Ik denk dat als ik de aanpak van lezen goed onder de knie heb dat ik zonder hulp verder kan studeren.”
LauraDyslexie
“Op het HBO is het verwerken van veel leerstof in een hoog tempo en planning, nog eens een bijkomend probleem.
Een mogelijk gevolg is dat studenten op een gegeven moment het vertrouwen in zichzelf verliezen en overwegen met de opleiding te stoppen.
Ingrid geeft de student handvatten waarbij de nadruk gelegd wordt op het bewustwordingsproces en waarbij uitgegaan wordt van de positieve eigenschappen van de student.
Hierdoor krijgt de student beter grip op zijn studie.
Studenten worden zelf betrokken bij de oplossing van het probleem waardoor de motivatie toeneemt.
Je ziet hen opbloeien tot bewuste zelfverzekerde engineers.”
Peter - Practitioner autisme en studieloopbaanbegeleider Fontys EngineeringDyslexie
“Na een eenvoudig testje bleek al snel dat ik op een visuele manier denk.
Ik had veel moeite met rekenen op de basisschool.
Op school wordt informatie talig aangeboden en ik had er weinig aan.
Om goed te leren heb ik al mijn zintuigen nodig, niet alleen mijn oren en ogen.
Beelddenken is een andere manier van informatie binnen krijgen, verwerken en reproduceren.
Ingrid heeft mij ook geholpen met een stappenplan om rustig te blijven tijdens toetsen en spreekbeurten.
Ik heb nu meer zelfvertrouwen en kan me beter concentreren.
Door o.a. de “ik leer anders”- methode kan ik mijn hersenen opnieuw inrichten en opgeslagen informatie snel terug vinden.
Remedial teaching bij Ingrid heeft me enorm veel geholpen.
Ik vond het leuk om spelenderwijs te leren en met hele leuke leermiddelen te werken.
Deze persoonlijke aandacht en hulp kreeg ik nooit op school.”
Mare-LeighRekenen/dyscalculie
“Het leren op de basisschool ging mijn dochter niet zo goed af. In groep 3 kon zij het lezen en schrijven niet bijbenen en daardoor moest zij deze klas twee keer doen. Pas op het voortgezet onderwijs kwamen wij er achter dat zij dyslexie heeft. Toch was er nog meer aan de hand. Mij viel op dat zij het moeilijk vindt om zich langere tijd achter elkaar te concentreren.
Door hierover met anderen te praten en op internet te zoeken, kwamen wij er achter dat zij een beelddenker is. “Ik denk in plaatjes” roept ze altijd en dat is precies wat het is.
In het hele leven en zeker op school wordt informatie alleen op een talige manier, in teksten aangeboden.
Voor iemand die in beelden denkt is het een hele klus om hierin mee te komen.
Mijn dochter was erg onzeker en faalangstig, terwijl wij zagen dat ze een intelligent mens is.
Via internet vonden wij de Praktijk voor Leervaardigheden van Ingrid van Gulick.
Bij het intake gesprek was er gelijk een goede klik tussen Ingrid en mijn dochter. Meteen liet Ingrid weten hoe speciaal mijn dochter is en dat mensen die in beelden denken heel speciale gaven hebben en zeker een plekje verdienen in de maatschappij!
In zo’n driekwart jaar heeft Ingrid mijn dochter begeleid, met als resultaat dat ik nu een zelfverzekerde, vrolijke dochter zie, die met plezier naar haar opleiding gaat en zeer goede punten haalt. Ook voor taal en rekenen!
Ingrid, heel erg bedankt!”
Mary-AnnFaalangst
"Duidelijke uitleg waarbij Ingrid de tijd neemt om op een speelse manier de stof eigen te laten maken.
Tel daarbij een boost voor het zelfvertrouwen op en rekenen werd het favoriete vak van onze dochter."
AlexiaRekenen
“Ingrid, het is jou gelukt om onze dochter te motiveren voor spelling.
Keer op keer had je een leuke les voor haar bedacht en wist je haar aandacht goed vast te houden. Heel erg bedankt!”
Moeder van CvV (10 jaar)Spelling
“Simon wilde graag naar het gymnasium, maar moest om het juiste advies te krijgen wel zijn rekenniveau nog wat opkrikken van zijn juf. Daarom hebben we Ingrid om hulp gevraagd. We hadden niet veel tijd meer tot de eindtoets en Ingrid moest ook nog achterhalen welke dingen Simon precies moeilijk vond. Ze heeft in korte tijd veel weten uit te leggen en Simon flink laten oefenen met gerichte opdrachten en verschillende toetsen.
Nu heeft hij de eindtoets achter de rug en is enorm vooruitgegaan met rekenen.
Zijn VWO-advies heeft hij binnen!”
Sandra, moeder van Simon (11 jaar)Rekenen
“Zonder Ingrid was ik nooit naar VWO gegaan.”
Deon (12 jaar)Spelling
“Ingrid heeft mij geleerd om met mijn faalangst om te gaan, hoe ik rustig kan worden bij toetsen.
Ze heeft mij geholpen met mijn dyslexieproblemen, waardoor ik nu makkelijker door teksten heen kom.
Ze heeft me ook een goede manier gegeven om informatie voor toetsen makkelijker te kunnen onthouden.
Het grootste waar zij mij mee heeft geholpen is hoe ik mijn beelddenken moet gebruiken en mijzelf verder kan ontwikkelen.
Ook weet ik nu waar mijn sterke kwaliteiten liggen en hoe ik deze kan gebruiken.
Door haar kan ik eindelijk zeggen dat ik trots ben op mijzelf. ”
WillekeDyslexie - beelddenken
“De individuele gesprekken, die ik heb gevoerd met Ingrid, hebben me goed geholpen met het doorlopen van mijn studie in het eerste semester.
De punten waar ik moeite mee had tijdens het studeren hebben we goed en doelgericht kunnen aanpakken.
Ik kon zelf aangeven waaraan ik wil werken.
Dat vind ik het grote voordeel van de individuele begeleiding.
Verder is het voordeel van de individuele begeleiding dat je samen naar studiemateriaal kan kijken en zo gericht advies krijgt over hoe je stof aan moet pakken. Vervolgens als het werk is gemaakt, kan je de volgende keer kijken hoe het ging en wat er nog verbeterd kan worden.
Iedere student leert anders en heeft een andere manier van informatie verwerken en voor de dyslectici is het goed om dit vast te stellen. Zo kan je een manier bedenken om in de lessen goed mee te kunnen. En zo zorg je dat je sneller en efficiënter kan werken.
De toetstijdverlenging is een goed hulpmiddel voor dyslectici maar lost de problemen niet op.
Het is, denk ik, beter om te werken aan je dyslexie door bijvoorbeeld individuele begeleiding, dit helpt de student namelijk verder.”
Bas - student werktuigbouwkunde Fontys Engineering Dyslexie
“Wat zij bereikt heeft met mijn dochter die zogenaamd niet kon rekenen volgens de leerkrachten van de basisschool.
Het onmogelijke heeft Ingrid met mijn dochter voor elkaar gekregen en dit door haar enorme vastberadenheid, haar geloof in ‘t kind en haar ontembare enthousiasme door middel van een goede uitleg, passend bij mijn dochter.
Met de bijbehorende leuke spelmethode heeft ze in een paar maanden tijd mijn dochter leren rekenen.
Het advies was basis / kader maar ze zit nu toch dankzij Ingrid op de havo!
Ingrid heel heel hartelijk bedankt voor alles wat je voor en met mijn dochter gedaan hebt. Zonder jou was dit nooit gelukt !!!!
Heel veel groetjes van Isa, de mama van Lexy.”
IsaRekenen
“We zochten een goede bijles en kwamen bij Ingrid uit.
Ze maakte een boekje voor mij waarin stond wat ik moeilijk vond. Dat las ik vaak door (nu nog altijd). Ze legde ook vaak uit door spelletjes te doen. Bij elke opdracht verzon ze weer iets. Ik leerde ook staartdelingen, ook al had ik ze nog niet op school gehad.
Ik was ook altijd zenuwachtig als ik een toets moest maken. Ingrid hielp mij daarbij door een verhaal te vertellen.
Ze leerde me hoe ik niet-helpende gedachten om kan zetten in helpende gedachten.
Nu ben ik niet meer zenuwachtig bij een toets. En ik mag naar havo/vwo.
Bedankt voor de bijlessen.
Je hebt me echt geholpen.”
LaraRekenen/dyscalculie
“Ingrid,
heel erg bedankt voor de leuke bijles waar ik eigenlijk geen zin in had maar bij jou was ‘t echt gezellig en daarom zit ik nu toch op de havo en kan ik toch advocaat worden want dat wil ik zo graag.”
LexyRekenen
Lees meer over: bijles | remedial teaching | faalangst | beelddenken | dyslexie | rekenproblemen – dyscalculie